Monday 2 December 2013

Si Arnab dan Si Beruang

   

Tersebutlah al-kisah dia dalam hutan belantara yang sangat luas, hiduplah seekor arnab yang sangat comel di muara sebatang sungai. Si arnab hidup seorang diri dengan tenang, setenang air sungai yang mengalir. Manakala di puncak gunung di dalam hutan tersebut tinggallah seekor beruang yang gagah dan baik hati bersama keluarganya.

     Pada suatu hari, sedang si beruang berjalan-jalan di dalam hutan, si beruang berasa sangat dahaga. Lalu si beruang pun berjalan menuju ke sungai. Sampai di sungai tiba-tiba si beruang tergelincir lalu terjatuh. Si arnab yang berada berhampiran mendengar lalu datang memberi pertolongan kepada si beruang. Maka terjalinlah persahabatan diantara si beruang dan si arnab.

     Selang beberapa ketika, musim hujan tiba. Hujan yang tidak henti-henti menenggelamkan rumah si arnab. Si beruang dengan tidak ragu-ragu mengajak si arnab untuk tinggal bersamanya di puncak gunung, dan menjalani hidup bersama keluarga si beruang. Si arnab berfikir dan berfikir dan akhirnya bersetuju namun dengan meletakkan syarat. Syaratnya mereka perlulah berkenalan lebih lama dahulu sebelum proses perpindahan itu agar si arnab tidak kekok untuk menetap bersama dengan keluarga si beruang nanti. Maka tarikh perpindahan pun ditetapkan.

     Dalam tempoh persahabatan dan perkenalan mereka itu si arnab dan si beruang di uji dengan berbagai dugaan. Si arnab mahu si beruang selalu menemaninya mengutip lobak merah namun si beruang lebih suka menangkap ikan. Berlainan pula dengan si beruang, si beruang sangat berharap si arnab tahu menangkap ikan sehandalnya namun si arnab masih tidak mampu menangkap walau seekor pun ikan.

     Masing-masing mememdam rasa. Masa terus berlalu dan tarikh untuk si arnab berpindah semakin dekat. Si arnab berasa sangat takut. "mampukah aku hidup dengan keluarga si beruang?" itulah yang selalu bermain-main di fikiran si arnab.

     Akhirnya masa yang ditunggu telah tiba, Si arnab pun mengikut si beruang berpindah ke puncak gunung. Sungguh tak disangka oleh si arnab, keluarga si beruang menyambutnya dengan meriah sekali. Masa terus berlalu, si arnab dan si beruang terus belajar memahami dan terus hidup aman dan bahagia sampai ke akhirnya =)


Pengajaran
1. Tak perlu terlalu takut memandang masa depan, kadang2 Allah sembunyikan bahagia dan hanya beri bila tiba waktunya
2. Berterus-teranglah, barulah kesepakatan dapat dicapai
3. Terimalah kebaikan dan keburukan sahabat kita seadanya, kita tidak boleh mengharap dia menjadi 100% seperti yang kita inginkan jadi bersabar dan berlapang dadalah untuk menerima dia seadanya.
4. Teruslah bersangka baik, dengan sahabat dan dengan takdir Allah

Eh2 tiba-tiba je ada rusa sekor kat belakang.. nyibok jer. hehe

Sekian je citer kanak2 kite pada hari isnin ini..terima kasih. hikhik =)

No comments:

Post a Comment