Tuesday 24 December 2013

berkursus untuk kahwin :p

Assalamualaikum

Hujung minggu haritu aku dengan kawan aku menghadiri kursus kahwin, nasib baik wajib pergi kalau tak memang tak la aku nak pi secara sukarela..hehe

2 hari je pun, ada banyak input yang berguna dan ada jugak yang tak ada gunanye.. kihkih.

So aku nak share lah sikit apa yang aku dapat sepanjang 2 hari berkursus kahwin tu

1.Akhlak
Ni ceramah pertama, dari ustazah apa ntah dia tak kenalkan diri pun. Ustazah ni kelakar tahap maharaja lawak 2013, so xdelah ngantuk sangat. Antara inputnya.. bagaimana nak menjaga akhlak bila dah berumah tangga.
Suami: jaga isteri elok2 sebab itu amanah dari ibu bapa perempuan tu dan jugak amanah dari Allah
Isteri: Jaga suami elok2, suami ibarat rezeki. Rezeki dah dalam tangan jangan lah sia-siakan. Kepentingan berakhlak dirumah mertua, kepentingan air tangan isteri, menjaga rahsia keluarga.. etc..

2.Pengurusan kesihatan
~Test HIV buat sebulan atau dua bulan sebelum tarikh pernikahan. tempat di klinik kesihatan berdekatan.
~Kalau perlu, buat test thalassemia. Untuk mengelakkan kita dan pasangan adalah pembawa dan memberi kesan pada bakal zuriat nanti
~Penjagaan diri selepas bersalin, kepentingan suami dari segi moral support..etc

3.Ibadah/Perkhidmatan runding cara
Satu penipuan terbesar adalah apabila dikatakan perkahwinan tanpa sebarang masalah.. mihmihmih
Pasti akan timbul masalah, tapi kalau ada asas agama insyaAllah segalanya jadi mudah untuk diselesaikan.

Terkejut jugak aku, bila ustaz tu tanya sorang2 peserta lelaki dan ramai tanpa segan silu mengaku tidak bersolat subuh hari tersebut. Allah..sedihnya..

"Wahai tuhan, jadikan kami dan pasangan kami serta zuriat keturunan kami adalah golongan yang mendirikan solat serta sentiasa bersyukur padaMu"

4.Pembubaran perkahwinan/pengurusan sumber
Yang ni cerita pasal penceraian ataupun pembubaran perkahwinan
-talak
-fasakh
-Khulu'
-Lian
Ada dua jenis penceraian, di luar dan di dalam mahkamah. Menjadi satu kesalahan jika penceraian dilakukan di luar mahkamah sebab prosedure dia jadi banyak dan menyusahkan, kena buka banyak fail, banyak kali turun naik mahkamah etc..
Walaupun begitu kat mana pun dilafazkan, penceraian tetap sah kalau mengikut garis panduan yang ditetapkan dalam islam. Malas lah nak huraikan. Sila buat research sndiri. kihkih

Bak kata ustaz tu, kita tak tahu nasib dan takdir hidup kita, siapa jodoh kita itu hanyalah kita tahu apabila sahnya lafaz akad nikah. Selagi belum sah lafaz tersebut, belum tentu pun tunang kita adalah jodoh kita.
Boleh jadi orang yang kita benci yang menjadi jodoh kita, mungkin bercinta yang lain, bertunang yang lain, berkahwin yang lain.. drama sangat! tapi siapa tahu.. Ya Allah Nauzubillah..biar seorang aje lah sudah..

Lepas tu hari kedua, aku buat rumusan je lah sebab hari kedua ni lebih mendalam pasal hubungan suami dan isteri.

Rumusan hari kedua, bagaimana kita menguruskan sebuah hubungan yang di bina, Pentingnya kekuatan akidah, bagaimana menangani stress dalam rumah tangga.. Procedure perkahwinan..etc

Ada satu tips buat bakal isteri dan sudah menjadi isteri di luar sana ye.. Silalah baca ayat terakhir surah Al-Imran (3;200) semasa membasuh beras untuk memasak.


Niatkan dalam hati, moga Allah eratkan hubungan kita dengan suami dan anak2. Moga lahir generasi al-quran dalam rumah tangga kita InsyaAllah..

p/s: siapa yang tak pergi lagi kursus kahwin sila-silalah ye pergi, banyak input yang berguna sebenarnya jika anda tidak tertidur semasa kuliah =)


Ni bahan bacaan yang diorang kasi, content dia lebih kurang sama dengan ceramah2 yang diberi


No comments:

Post a Comment