Wednesday 6 November 2013

Perbezaan itu Indah

Assalamualaikum

Fuhh awal pagi dah update blog, sementara tunggu barang nak masuk meh aku keluarkan apa yang bermain kat otak aku ni.. hehe

Semalaman aku berfikir.. Kenapa manusia itu diciptakan berbeza.. Berbeza dari banyak segi pulak tu, kelakuan, pemikiran, persepsi..etc.. rupa paras dikecualikan laa.. Kang semua muka sama susah pulak aku nak kenal mana satu mak aku mana satu bukan.. hikhikhik

Setiap yang Allah ciptakan itu pasti ada hikmahnya.. Kan.. Setelah berpikir.. pikir.. dan pikir.. (Ceh, takde la byk sgt pikir pon..hehe) Sebenarnya perbezaan itu indah. Dengan perbezaan lah seseorang itu dapat belajar untuk saling mengenali, saling memahami, dan saling bertolak ansur.

Kalau semua orang sentiasa sama je pendapatnya, mana mungkin lahirnya idea2 yang hebat.. Mana mungkin dunia ini akan berkembang dan menjadi harmoni.

Contoh terdekat, Mak dan ayah aku, kakak dan abang ipar aku.. dan seangkatan dengannya la. Sudah semestinya mereka mempunyai cara berpikir yang berbeza, tapi cara mereka menguruskan perbezaan itu membuatkan kehidupan menjadi indah. Cara menguruskan anak misalnya, kakak aku sangat garang ala2 Lion King (ampunnn kakya.. hehehe) tapi abang ipar aku sangat lah baik hati dengan anak2 dia.. Lalu kombinasi itu membuatkan keadaan menjadi sempurna..

Jangan lah terlalu mencari perbezaan sampai lupa akan titik persamaaan. Bila kita sudah pandai uruskan perbezaan secara tidak langsung kita akan belajar untuk menjadi lebih matang, lebih sabar dan lebih positif. Barulah tiada konflik. Aku dah macam orang tua2 pulak nih.. hikhik.. taye muda lagi laa..

persamaannyer, mestilaa muka diorang. Ni mesti tukar2 uniform je nih.. hehehe

Syukur, thanks to someone that makes me think about this. InsyaAllah saya akan terus belajar dan belajar..

Benar hidup ini indah sebenarnya. terima kasih ya Allah :)


No comments:

Post a Comment