Monday 14 October 2013

HARI ARAFAH

Assalamualaikum

Sihat ye semua? Hari ni 14 oktober 2013 bersamaan dengan 9 Zulhijjah 1434H.

Apa yang special nye hari ni ialah, hari ni adalah hari wukuf di Arafah bagi yang menunaikan ibadah haji. Jadi kita namakan hari arafah.

Hari ni umat islam disunatkan berpuasa, dan besar ganjaranya.. Bagi kaum wanita yng uzur dan tidak dapat berpuasa tu jangan sedih2.. Ingat Allah tu Maha Mendengar lagi Maha mengetahui.. Dia tahu awak tu nak puasa sebenarnya tapi tak berpeluang jadi banyakkan lah berdoa pada hari ini.

Waktu wukuf di Malaysia dijangka jatuh pada waktu 5.10pm-8.30pm, time hujung nak berbuka dan waktu berbuka serta lepas berbuka. Waktu ni mustajab doa. So jangan la lepaskan peluang ni. Doa banyak2 insyaAllah.


ini adalah doa yang dibaca oleh jemaah haji pada hari arafah

DOA ARAFAH
(Dalam Bahasa Melayu)

Ya Allah! Wahai Yang Paling Dermawan dari semua yang memberi, Wahai Yang Paling Baik dari semua yang diharap, Wahai Yang Maha Pengasih dari segala yang mengasihi.


Ya Allah! Sampaikanlah selawat ke atas Nabi Muhammad dan keluarganya yang terdahulu; Sampaikan selawat ke atas Muhammad dan keluarganya yang kemudiannya; Sampaikanlah selawat ke atas Muhammad dan keluarganya yang berada dalam kafilah para malaikat; Sampaikanlah selawat ke atas Muhammad dan keluarganya yang berada dalam kafilah para Rasul. Ya Allah! Kurniakanlah kepada Muhammad dan keluarganya, wasilah, keutamaan, kemuliaan dan darjat yang tertinggi.


Ya Allah! Bah
awasanya daku mempercayai Muhammad SAW, dan daku belum pernah melihatnya; Maka jangan halangi daku untuk melihatnya pada hari kiamat. Anugerahkanlah padaku supaya dapat berdekatan dengannya. Matikan daku dalam agamanya. Berilah daku minuman dari telaganya, minuman yang segar yang tiada lagi dahaga selamanya dan sesudahnya. Sesungguhnya Dikau Maha Kuasa atas segala sesuatu.


Ya Allah! Bahawasanya daku mempercayai Muhammad SAW dan daku belum pernah melihatnya. Maka perkenalkan padaku wajahnya di syurga. Ya Allah! Sampaikanlah salamku yang tak terhingga kepada Muhammad dan keluarganya. 

Aamin Ya Rabbal Alamin

*crying... so deep and meningful.. 


Subhanallah.. Jum ingatkan orang tersayang betapa hebatnya hari ini agar kita sama2 dapat manfaatnya =)

No comments:

Post a Comment