Thursday 1 October 2015

breastfeeding journey Airis humaira 2

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah

Lagi seminggu Airis Genap 9 bulan dan aku masih meneruskan breastfeeding her. Alhamdulillah

It is not an easy journey for me as I went through so many challenges and obstacles. Million thanks to my husband of cause for always supporting me!

Ok now the tips that I have been doing to increase my breastmilk supply.

1. Keep breastfeeding my daughter via direct feeding
I always offer my daughter to direct feeding when she with me. This totally help a lots. Tengah-tengah malam aku setiap kali dia nangis aku terus offer. Pastu setiap kali nak bagi dia minum aku cakap "meh susu" So sekarang bila aku cakap "nak susu?" mulut Airis dah siap nganga dah. hahaha. Tau je ea. Bab nak minum susu laju je budak tu..

2. Pumping on time
Bila kat office aku dah tetapkan masa, 2 kali wajib pam susu. Dulu 3 kali tapi sebab sekarang susu dah kurang, aku pam 2 kali je. Pukul 1 dan pukul 4.30ptg. Jadi bila aku konsistenkan pam macam ni, kalau terlambat sikit breast aku dah penuh dah. Alhamdulillah. Happy lah aku sebab pernah dulu breast aku sepanjang hari takde susu tau. Bila breast penuh hati ni macam berbunga-bunga.. Alhamdulillah rezeki Airis Humaira ni. Ni la perasaan mak mak ye.. lagi seronok tengok rezeki anak dari rezeki sendiri.

3. Minum banyak susu + kurma dan air
Aku sekarang selalu pastikan kat dalam fridge rumah aku tu sentiasa ada fresh milk. Ada orang petua blend kurma dengan fresh milk, aku pernahlah buat 2-3 kali. Wui sedap giler. Tapi disebabkan aku ni bukan lah rajin sangat dan nak cepat selalu aku selalu minum susu sambil gigit-gigit kurma 3-4 biji. Hurm best tau. Bagi aku berkesan la jugak sebab aku rasa lebih bertenaga gitew. hewhew.

4. Selalu positifkan minda
Kadang-kadang aku ni terlebih stress tau so perasan bila stress susu jadi kurang. Especially bila husband oncall hui stress taktau nak cerita. Bukan apa, nak kawal si Airis tu memang kadang-kadang tak sempat nak makan. Airis semakin membesar makin aktif dia. Memanjat merata. Nak berdukung je tak pun mesti nak aku ada sebelah dia je. Kalau hilang kejap hah startlah meraung. Memang stress sebab tak boleh buat apa-apa. Letih tahap z tau naik turun tangga sambil berdukung hukhuk Pergi kerja dengan rumah bersepah sobs sobs. Bila husband ada bolehlah dia melayan si Airis sementara aku nak mandi ke makan ke kemas rumah ke. Ha nampak tak stress aku kenapa.. Jadi susu macam drop bila aku stress. So aku dengan inisiatip aku yang tak berapa nak inisiatip pon ni, aku selalu cakap.. ok tak mau stress nanti susu kurang. Tak mau Takmau! Tarikkkk nafas.. hembusssssss.. hihi

5. Doa yang tak putus-putus
Ni lah yag menjadi sumber kekuatan aku yang teramat lemah ni. Aku doa banyak-banyak kat Allah. Ya Allah banyakkan susu untuk anakku minum sampai dia rasa kenyang ya Allah.. Doa doa dan terus berdoa. Alhamdulillah susu masih keluar hingga saat ini buat anak aku sorang tu. Alhamdulillah


Ni adalah antara usaha-usaha aku.. Lain orang lain usahanya, ada orang lagi power, bangun tengah malam buat power pumping which is very effective way to increase breastmilk supply tapi aku ni jenis yang susah sikit kalau tak cukup tidur, esok kompom melelong drive pergi kerja. maklumlah tiap-tiap hari pukul 5.30 pagi dah kena bangun untuk bersiap-siap. Pukul 6.30pagi dah keluar rumah ke pejabat memandangkan jarak rumah dengan pejabat hampir sejam perjalanan. Malam-malam pun selalu terjaga untuk susukan Airis jadi kalau ada kesempatan tidur aku pastikan aku tidur secukupnya masa waktu malam so esok takdelah mengantuk masa driving kan.

Apa pun goodluck all mommies out there! we can do it for our baby!! Fighting!!

My sweetheart!! My apple pie!!


No comments:

Post a Comment