Friday 4 September 2015

Breastfeeding journey 8 months old Airis Humaira

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah

Next week genaplah 8 bulan umur anak dara makcik sorang tu, hehe

Sekarang dah pandai duduk sendiri dah so agak senanglah kitorang nak bawak pergi makan kat kedai makan. Kalau sebelum ni hai punyalah susah nak makan, semua yang kita makan dia pun nak makan jugak. Tapi sekarang aku dah prepare siap-siap makanan dia. Sambil kitorang makan kitorang suapkan dia dengan makanan dia. Haa barulah dia rasa adil dan saksama. hehehe

Sekarang new habit si konet tu adalah berjaga pukul 2-3 pagi sampailah kadang-kadang pukul 5 pagi baru tidur balik. Kalau bangun buat hal sendiri tak pe lah jugak, tapi kes budak sorang ni dia paksa aku bangun sekali. Dengan kuasa memanjat dia tu, dia panjat badan aku sambil gigit2 badan aku. Huaaaaaaa terpaksalah bangun. Aiii ikut hati rasa nak je gigit-gigit tangan kecik si konet tu.. grrrrr gerammmmm. Esoknya datang kerja apa lagi, aku dah macam zombie kampung pisang lah. Blur tak tau nak buat apa. Anak punya pasal layan je lah. huuuhuu



Sekarang Airis Humaira still fully breastfeeding. Susu aku dah berkurang sangat-sangat. Oleh sebab memikirkan kepentingan Airis memandangkan dia masih kecil dan perlukan susu untuk membesar mana cukup makan nasi je, kang pendek lagi kontot lah anak aku sebab tak de kalsium kan. eheh Jadi kami ambil tindakan drastik untuk belikan susu formula.

Disepanjang usaha aku nak kenalkan Airis Humaira dengan susu formula ni, aku masih breastfeed dia. Masih pump susu. Cuma kuantiti susu tak banyak, kami risau Airis tak kenyang.

Mula-mula kami beli formula sebab aku kena oncall jaga pintu masuk tapi stok susu takde langsung. Zeroo. Airis menangis lapar. So malam tu aku dengan suami pun pergi lah cari susu yang paling mahal. Cewwah konon-konon paling baguih la sebab paling mahal. haha. Kami beli Enfalac A+, harga Rm115 kut satu tin kecil. Balik-balik punya semangat bancuh, bagi kat Airis dia hisap sekali rasa pastu tak nak hisap. Puas paksa.. Lepas tu tutup mulut rapat. Haiyooooo

Esoknya, lepas dengar dari kawan-kawan aku, kebanyakannya kasi anak diorang susu anmum. Aku pun suruhlah suami belikan, dan Airis minum, Lepas beberapa jam naik rashes seluruh badan. Arggghh nooo. Aku terus bagi susu badan sampai hilang semua rashes.

Kami cuba lagi, bagi Enfalac biasa. Dia tak nak minum bila kami bagi tapi kat rumah pengasuh Airis minum, Few days lepas tu dia start muntah lepas minum susu Enfalac. Minum je muntah. Jadi kami kata memang tak sesuai. Aku belikan susu Lactogen sebab ada kawan ofic yang anaknya hanya minum susu lactogen tapi Airis muntah lepas menyusu. Kami stop kan dulu.

Kat pejabat aku ada sorang kakak nama Noorsuriani, Aku panggil dia Kaksu, Kaksu ni banyak susu Jadi aku mintak tolong kaksu jadi ibu susuan Airis. Tolong topup susu aku yang sikit tu. Dia setuju. Alhamdulillah.

Disebabkan kaksu masih ada baby yang 2 bulan lagi tua pada Airis jadi kami taknak bebankan dia nak bekalkan Airis dengan susu dia, nak buat stok untuk baby dia lagi so kami still cari alternatif susu formula untuk Airis. Suami kata apa kata kita ubah kepada susu kambing, jadi kami beli susu kambing Karihome, Airis tak nak langsung. sikit pun tak nak hisap. hukhukhuk. Tak putus asa lagi, Lepas bincang-bincang mungkin airis ni sesuai susu yang murah je, so kami belikan susu dutch lady, yup memang dia minum. Nak dekat dua minggu dia minum. lepas 2 minggu Airis start muntah lepas menyusu susu dutch lady. Aku dah try bagi dia duduk relax dulu lepas menyusu, tapi 30 minit lepas tu dia akan muntahkan balik semua. pastu baru ok. hukhukhuk. Bila minum susu badan ok je tak muntah pulak.

 Last sekali kami cuba susu frisolac, sekali minum, 10 minit lepas tu dia muntahkan balik semua. So kami decide kami stop kasi susu formula!! That is. Cukuplah. Anak ini adalah anak susu ibu. Dia tak nak susu formula.

Salah aku jugak, ada satu time period tu aku stop pump susu  atas beberapa sebab
1. breast pump aku rosak! kejap pump kejap berenti dan disebabkan suami aku beli madela pump tu kat amazon so taktau nak hantar servis kat mana. sobsobsob
2. sekeliling nipple aku kering, bila pump terus pecah dan berdarah. Bayangkanlah sakit dia macam mana. Aku macam trauma dan stopkan pump susu sementara.
3. Masa tu Airis baru discharge ward, masa time hari raya. Airis merengek nak kat aku je, taknak kat orang lain even suami aku jadi aku tak boleh nak pump susu langsung. Direct feeding pun dia hisap tak banyak sebab dia tak berapa sihat time tu.

Sekarang aku dah start pump susu balik. Susu pun dah makin banyak. Aku janji dengan diri aku, aku akan cuba sedaya mungkin untuk bekalkan Airis susu badan aku sebanyak mungkin.

Nanti next post aku citer usaha-usaha aku untuk banyakkan balik susu ea. Stay tuned. BYE






1 comment:

  1. baby humaira alah susu lembu tu... biasa2 doctor sarakan minum soya based...

    ReplyDelete