Tuesday 9 July 2013

Marhabban Ya Ramadhan

Assalamualaikum

Alhamdulillah.. Terima kasih Ya Allah, di beri peluang sekali lagi untuk menyambut ramadhan tahun ni. Sekejap je masa berlalu, tahun lepas terkontang kanting balik hospital, singgah bazar beli makanan untuk berbuka. Kalau oncall terpaksa la berbuka kat hospital. Cedih2.. hukhuk

Tapi tahun ni lain sikit sebabnya dah ada tanggungan. hahha. Takde lah..over pulak! Tahun ni dah jadi kakak kt rmh sewa, rumah pun dah ada dapur jadi kena prepare sahur dan berbuka.


Nervous?? Of coz!! huhu


Benda yang tengah bermain dalam otak ni, nnt kalau masak untuk berbuka, pastu kemas dapur. Sempat ke nak pegi terawikh, sempat ke nak khatam Al-quran, pastu bangun pagi untuk prepare sahur, sempat ke nak solat malam...

PANGGGG tampar muka sendiri! Hey!!! Come on laa!! Mak boleh buat.. semua ibu2 dan mak2 dalam dunia dan alam semesta ni boleh buat. Apasal plak ko tak boleh!! (Ayat sedapkan ati) heeee

Mungkin ni tarbiyah Allah untuk aku sebelum bergelar isteri.. Acehhhh.. hikhikhik. Dah practise siap2 tahun ni, tahun depan mana tau kan kalau dah sampai jodoh senang. Ish tak habis2 berangan!! PANGGG sekali lagi kena penampor..

Untuk preparation ramadhan kali ni, benda pertama yang aku buat ialah AISKRIM MALASIA. Nyum2~ upah untuk sapa yang pegi terawikh. hikhik.


(gambar ni google image je sbb smlm tak sempat nak snap gambar. Tapi semalam aku pun buat perisa bandung ngn jagung so kira valid la gambar ni kan. hehe)


Pastu aku beli 2 kilo ikan temenung. Haa puas hati ko. penuh peti ais ngn ikan je. haha. So menu ikan seminggu. Minggu depan tumbuh misai jadi kucing. haha. 


(Ni pun google image gak, nak tunjuk ni la rupa ikan yang aku beli tu. erk.. perlu ke..)


Barang2 lain tu macam susu, tepung, agar2, telur masin.. etc. semua pun aku borong semalam. Semangat x?! hahaha.. 

Apapun yang penting, esok puasa!! Alhamdulillah syukur Ya Allah.. Semoga ramadhan kali ini adalah ramadhan yang terbaik untuk aku dan kalian semua. Mana tau tahun depan dah takda lagi ramdhan untuk kita. Kalau sempat buat la target untuk ramadhan kali ni. Baru laa semngat sikit kan. hehe. Antara contoh2 target yang boleh dibuat..

Target
1. Solat terawikh, sebanyak yang termampu (tak kat masjid pun, kat rumah pun boleh buat)
2. Al-quran, khatam insyaAllah
3. Solat malam, sebanyak yang termampu

Ya Allah lapangkanlah masa dan kuatkan ku dan semua pembaca sekalian untuk beribadah sepenuh hati dibulan barakah ini. Terima lah ibadah kami ya Allah dan semoga amalan yang kami lakukan dapat diteruskan dibulan2 seterusnya. Permudahkan lah Ya Allah.. Amin ya Rabb.. 

Selamat berpuasa semua. Niat puasa jgn lupa =)


No comments:

Post a Comment